El passat 15 de desembre va a començar a funcionar el nou projecte de l’Observatori de Pujalt anomenat  AlphaSky. Aquest projecte, liderat per Josep Maria Llenas, responsable del Parc Astronòmic de Pujalt, i Albert Borràs, director de l’Observatori de Pujalt, detectarà bòlids, estels fugaços i altres meteors o objectes que passin pel cel de la comarca.

Tot plegat funciona gràcies a una càmera d’alta sensibilitat instal·lada al jardí de l’Observatori meteorològic que apunta cap el zenit del cel. Aquesta càmera permetrà cada nit (sempre que no tinguem núvols) observar el cel prenent imatges de 30 segons d’exposició cada 30 segons de forma continuada. Gràcies a això cada mati es podrà observar a través de la web del projecte la seqüència captada per analitzar-la i trobar possibles deteccions de meteors.

Aquest mateix projecte s’uneix a la xarxa científica espanyola d’investigació de bòlids i meteorits SPMN, www.spmn.uji.es ,  liderada a Catalunya pel doctor en astrofísica Josep Maria Trigo. Aquesta xarxa, amb diferents càmeres instal·lades a diferents punts de la península, analitzen el pas d’aquests meteors per saber la seva trajectòria, velocitat i possible punt de caiguda en tal de que sigui així.

AlphaSky vol també ser un projecte de ciència ciutadana. Qualsevol persona pot col·laborar entrant a la web: https://observatoridepujalt.cat/allsky analitzar les imatges enviades i trobar possibles meteors que no hagin estat observats amb anterioritat. Qualsevol persona que hagi observat un bòlid, un estel fugaç de llarga trajectòria, pot entrar a la web esmentada i allà anotar l’observació que ha portat a terme indicant hora, lloc i direcció de l’observació. En els primers dies de funcionament ja s’ha pogut observar alguna nit amb cel totalment serè. En els vídeos que es generen cada dia amb una durada de 1 minut es pot observar perfectament el gir del cel al voltant de l’estrella polar. Des de l’Observatori de Pujalt, Entorn d’Aprenentatge de Pujalt, creiem que també pot ser una bona eina per treballar amb els alumnes a les diferents etapes.